Firman Allah

Wednesday, July 29, 2009

Di Mana Ku Cari Kedamaian ?

Masyarakat moden hari ini terlalu dahagakan ketenangan dan kedamaian rohani. kekayaan, pangkat besar,pengaruh,kecantikan, keturunan yang ramai, isteri yang cantik , banglo yang indah semuanya tidak menjamin mendapat ketenangan dan kedamaian tanpa pengisian rohani dengan amalan-amalan keagaman dengan cara istiqamah dan penuh kesedaran beragama.
Apabila kita membuka mata dan minda kita hari ini sudah pasti kita melihat suasana masyarakat islam di negara kita khususnya terpengaruh dengan budaya kehidupan orang Barat. Mereka mencari kedamaian pada hari-hari tertentu sahaja , contohnya pada hari Ahad mereka berduyun-duyun datang ke gereja untuk melakukan upacara agamanya dan meminta keampunan melalui paderi-paderi yang menjadi wakil untuk memberi keampunan. Begitulah juga umat islam apabila mereka ditimpa musibah samada keluarga, harta ,diri, ataupun kerjaya mereka , kita dapati mereka cepat-cepat mencari surau /masjid dan bertemu ustaz untuk menyelesaikan masalah kehidupan mereka.

Tetapi sayangnya kesedaran mereka untuk mencari Tuhan ketika ditimpa musibah sahaja , sedangkan Allah Ta'ala memerintahkan kepada kita setiap masa mengingatiNya dan menunjukkan kepasrahan hati setulus-tulus dalam menghadapi takdirNya dalam kehidupan kita. Golongan ini akan mendapat kerugian di dunia dan akhirat. Allah Ta'ala berfirman Yang bermaksud : Ada setengah daripada manusia yang mengatakan beriman kepada Allah, apabila mereka di uji di jalan Allah mereka menjadikan fitnah manusia sebagai azab Allah dan apabila Islam mendapat kemenangan mereka mengatakan kami tetap bersama kamu."

Inilah realiti kehidupan manusia hari ini apabila mereka tersempit mereka meraung-raung meminta pertolongan kepada Allah tetapi apabila hilang malapetaka dan mendapat nikmat mereka menjadi penentang-penentang ayat-ayat Allah. Golongan ini tidak akan mendapat ketenangan dan kedamaian abadi dalam kehidupan mereka . Contoh yang jelas peristiwa bencana yang amat dahsyat di abad ini ialah " Bencana Tsunami " yang menjadi mimpi ngeri dan pengajaran yang amat besar untuk menjadi renungan dan iktibar dalam kehidupan kita.
Hari ini kebanyakan di kalangan kita tidak ingat lagi peristiwa ini dan ada juga yang ingat tapi sekadar ingatan yang tidak memberi apa-apa makna bagi kehidupan mereka. Sedangkan bencana ini adalah suatu peringatan untuk menyedarkan kita tentang kekuasaan allah Ta'ala yang mutlak mentadbir seluruh alam ini dan bila-bila masa sahaja Dia berkuasa menurunkan azab seksa yang pedih di atas dosa dan kesalahan hamba-hambanya.
Semasa bencana itu berlaku kita dapati berlaku perubahan yang mendadak kepada sikap dan tingkahlaku di kalangan kita , ada yang datang ke surau , masjid melakukan solat hajat , baca yasin dengan hati yang khusyuk merendah diri kepada yang Esa. Di situlah tempat ketengan yang sebenarnya dan sewajarnya kita menyedari hakikat ini supaya kehidupan kita sentiasa berada dalam keredaanNya.

No comments:

Post a Comment