Firman Allah

Saturday, August 1, 2009

Bala Bencana Peringatan Dari Langit

Hari dan ketika saat ini kita di ancam oleh pelbagai bala bencana yang sentiasa mencari mangsanya. Di seluruh dunia hari ini manusia menghadapi ancaman penyakit " selsema Babi " atau dengan nama saitifiknya Influenza A (H1N1). Kehidupan kita terasa berada dalam ancaman walaupun berada di mana pun, samada di sekolah, pejabat, hospital, pasar raya dan di mana jua penyakit ini mengancam kehidupan kita semua.

Apabila kita bercakap isu ini sudah pasti timbul beberapa persoalan , antaranya dari mana punca penyakit ini timbul ? kedua macamana cara rawatan dan penyelesaiannya? ketiga pihak manakah yang sepatutnya yang bertanggungjawab dalam membendung dan mencegahnya supaya penyakit ini tidak merebak semakin parah ? . untuk menjawab semua persoalan ini mungkin timbul pelbagai pandangan berdasarkan personaliti seseorang yang berbeza. Cuma di sini saya cuba bawa perbincangan berdasarkan pandangan dari kaca mata Islam.

Semua bencana yang berlaku dialam ini terbahagi kepada dua keadaan samada ianya sebagai suatu ujian daripada Allah ataupun bala bencana daripadaNya sebagai suatu peringatan di atas segala dosa dan kemungkaran yang berlaku. Jikalau kita lihat persekitaran hari ini sudah pasti segala yang berlaku ini merupakan " Bala Bencana " untuk memberi kesedaran dan keinsafan di atas segala usaha mereka membuat kerosakan dan kemungkaran di muka bumi.

Islam mengajar umatnya makan makanan yang bersih dan halal sebagai suatu jaminan kesihatan tubuh badan dan sekaligus memberi kekuatan tubuh badan untuk melakukan amal ibadah dan segala amal kebajikan sebagai hamba Allah dan KhalifahNya di muka bumi. sebelum kedatangan islam agama yahudi pun menharamkan makan daging babi begitu juga agama -agama yang lain . Tetapi sikap dan perangai manusia yang dilarang oleh agama itulah yang menjadi kegemarannya dan menjadi seleranya , hasilnya inilah akibatnya di atas usaha manusia yang tidak mempedulikan suruhan agamanya.

1 comment: