Firman Allah

Sunday, August 2, 2009

Kekuatan Umat Islam


Melihat kepada umat islam hari ini benarlah bertepatan dengan sabda Nabi s.a.w yang bermaksud : " umat islam di akhir zaman bagaikan buih di lautan " walaupun ramai tetapi tidak mampu menghadapi serangan musuh utama Yahudi dan nasrani. Setiap masa dan detik Yahudi melancarkan serangan maut ke atas umat islam di Palestin.

Melihat kepada isu ini timbul pelbagai pandangan di kalangan umat islam sendiri. Perbezaan ini timbul kerena kefahaman umat islam tentang " Islam " terlalu sempit . Berkebetulan pula ada dikalangan umat islam yang terpengaruh dengan pemikiran barat dalam memahami islam yang sebenar.kebanyakan umat islam hari ini memahami islam dalam bentuk yang sempit, bagi mereka islam hanya berkait dengan amal ibadah solat,puasa, zakat , haji , dan berkahwin. inilah kefahaman majoriti umat islam hari ini. sedangkan kalau kita lihat kembali Firman Allah Ta'ala yang Bermaksud " Hari ini aku sempurnakan bagi kamu agamamu dan aku sempurnakan nikmatKu keatas kamu dan Aku reda Islam sebagai agama kamu ".

Berdasarkan Firman Allah ini jelaslah bahawa "Islam " adalah agama yang lengkap mengatur seluruh perkara yang berkait dengan kehidupan manusia ".Bermula dari ibadat , munakahat, muamalat, jenayah, politik, pentadbiran negara dan hubungan antabangsa. Islam bukan sahaja mengatur hubungan sesama manusia ,bahkan hubungan dengan alam seluruhnya.Apabila umat Islam salah memahami Islam inilah hasilnya hari ini apa yang kita lihat di Palestin tidak ada sokongan dan bantuan daripada Negara-negara umat islam yang lain untuk menolong dan mempertahankan kesucian kota para nabi dan rasul yang telah memancarkan Nur Islam ke seluruh alam.

Oleh itu kita hendaklah sedar dan memahami isu ini dengan sebaiknya dan sedar rasa persaudaraan kita sesama muslim . Jangan kita terpengaruh dengan fahaman yang di bina atas perkauman yang sangat di kutuk oleh Islam.

1 comment: